Vil du drive med brukermedvirkning i forskning, men lurer på hvordan du kommer i gang?

Brukermedvirkning i helseforskning kan øke kvaliteten og gjøre forskningen mer relevant. Flere av de som finansierer forskningen, krever også at det skal være brukermedvirkning i prosjektene.
Lær mer om nytten i denne videoen, hvor Ole Petter Askheim holder foredraget Brukermedvirkning i forskning: Blir det annerledes forskning – og blir den bedre?
Det første steget
Om du har bruker-, pasient- eller pårørendeerfaring, men ikke vet så mye forskning, så har du kanskje heller ikke tenkt så mye på at du kan bidra i forskning. Og om du har tenkt på det, så vet du kanskje ikke hvordan du kommer i gang med det.
Da er det godt at det finnes flere typer opplæring, som kan gi deg kompetanse til å ta skrittet inn i forskningens verden. I denne saken kan du lese om noen av tilbudene som finnes.
Tips: På våre nettsider om nettverk for brukermedvirkning i forskning og fagutvikling finner du videoer og nyttige lenker om temaet
Mange tilbyr kurs
Om du gjør et enkelt søk på nett, oppdager du fort at det finnes mange som tilbyr kurs om brukermedvirkning i forskning og fagutvikling. Her er noen tips om hvordan du kan finne et kurs som passer for deg:
- Tenk over: vil du helst ta kurs digitalt eller på et fysisk sted?
-
- Flere tilbyr digitale kurs, både for medvirkere og forskere. Det finnes både kurs i webinarform og rene e-læringskurs
-
- Foretrekker du å være fysisk til stede på kurs, finnes det mange muligheter rundt omkring i landet. Under kommer flere tips om hvor du kan lete
- Er du medlem i en brukerorganisasjon, kan du undersøke om de tilbyr kurs
- Det er også flere universitet og helseforetak som tilbyr kurs, noen generelle og noen knyttet til spesifikke områder i helseforskning
Både forskeren og de som skal medvirke trenger opplæring
Enten det er i forskning og fagutvikling, eller på andre arenaer: Når det kommer til brukermedvirkning opplever vi ofte at folk ønsker å få det til, men at man ofte ikke vet helt hvordan man skal gjøre det i praksis.
Opplæringsprogram om samproduksjon i forskning
På Innlandet har Sagatun Recovery og Universitetet i Innlandet samarbeidet om et samlingsbasert kurs, hvor forskere og de som skal medvirke får opplæring sammen. I evalueringen av programmet kom det blant annet fram at:
- Deltakerne opplevde trygghet gjennom samhandling
- De opplevde økt rolleforståelse og innsikt
- Det er behov for varierte arbeidsformer.
I 2024 ble det gitt ut en artikkel om opplæringsprogrammet:
Pettersen, H., Lundquist, R., Lofthus, A-M. & Askheim, O.P. (2024)
Felles opplæringsprogram for forskere og medforskere – erfaringer fra et pilotprosjekt. Nordic Journal of Wellbeing and Sustainable Welfare Development. https://doi.org/10.18261/njwel.3.3.4
Les også: Hva skal til for å lykkes med brukermedvirkning i helseoforskning? NAPHA.no
I videoen under forteller Rune Lunduist fra Sagatun Recovery om opplæringsprogrammet, sammen med Henning Pettersen og Maria Løvsletten fra Universitetet i Innlandet.
Veiledning av forskere, brukere og fagpersonell
Ved Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN) har erfaringskonsulentene Gunnhild Berglen og Nikolai Raabye Haugen jobbet å styrke fokuset på reell brukermedvirkning innen klinisk forskning. De har jobbet med veiledning av både forskere, brukere/pasienter og fagpersoner. Les mer om dette arbeidet i denne artikkelen fra NAPHA: Lager nyttige verktøy for å komme forbi kakestrøssel-medvirkning
Se også foredraget de holdt sammen under konferansen om brukermedvirkning i forskning og fagutvikling i mars 2025:
Brukermedvirkning i legemiddelforskning
Eupati Norge tilbyr oppeæring for brukermedvirkere i legemiddelforskning gjennom tilpasset utdanning. Her lærer du om hvordan du kan være med på å påvirke forskning og utvikling av legemidler, medisinsk teknologi og kliniske studier.
Under konferansen om brukermedvirkning i forskning og fagutvikling i mars 2025, holdt Line Hole et foredrag om dette opplæringsprogrammet. Under kan du se opptak av foredraget.

